//
over mij

Ik studeerde muziekwetenschap en kende Schönberg alleen als de componist die de tonaliteit verwierp en daarvoor in de plaats rationele dodecafone muziek componeerde. Van de muziekvoorbeelden die ik hoorde begreep ik weinig. Hoe ik ernaar kon luisteren wist ik niet. Op 13 juli 1996 woonde ik in de Jacobikerk in Utrecht het slotconcert bij van de Kurt Thomas Cursus waar A Survivor from Warsaw opus 46 (1947) van Arnold Schönberg werd uitgevoerd.  Wat ik toen tijdens dat concert hoorde en beleefde was me volkomen helder. Maar de aandachtspunten en kennis die ik in mijn studie opdeed kwamen totaal niet overeen met mijn luisterervaring.
Ik ben uiteindelijk in 2001 afgestudeerd als musicoloog aan de Universiteit Utrecht. Naast mijn studie was ik veel bezig met bestuurswerk, onder andere ben ik voorzitter geweest van het KOSMU. Ik speelde als fluitist in verschillende (studenten)orkesten. Mijn spierziekte maakte dat ik in juni 1999, na Bachs Zerfließe, mein Herze, in Fluten der Zähren en Mahlers Vijfde Symfonie mijn fluit moest neerleggen. Mijn scriptie nam echter ook meer tijd in beslag doordat ik een manier zocht om recht te doen aan mijn luisterervaring van dat concert in de Jacobikerk. Hoewel ik er toen ontevreden over bleef zie ik nu mijn scriptie als een eerste begin van mijn eigen zoektocht. De titel van mijn scriptie is Tonaliteit in Schönbergs late werken. Als vervolg op mijn studie muziekwetenschap heb ik aan de Vrije Universiteit Amsterdam vakken filosofie gevolgd. Daar heb ik in het kader van een college Kennis en Verbeelding middels een essay opdracht een tweede poging gedaan te schrijven over A Survivor from Warsaw.
Sinds 2006 schrijf ik met enige regelmaat programmatoelichtingen voor Kamerorkest Pulcinella. Ik vind het steeds weer een uitdaging om tot een tekst te komen die de luisteraar een handreiking geeft en tegelijkertijd openheid biedt om op een eigen manier een ingang tot de muziek te vinden.
In 2006 zag ik een video-opname van een tv-uitzending van de Oresteïa van Iannis Xenakis. Ik werd geraakt. Het intrigeerde me opnieuw dat een compositie die volgens wiskundige theorieën is gecomponeerd, tegelijkertijd zo menselijk en krachtig is. Hier moest ik meer van weten en zo raakte ik steeds meer gefascineerd door zowel de muziek van Xenakis als door zijn persoonlijkheid.
Af en toe ben ik in de gelegenheid om in een Liberal Arts programma gastcollege te geven over luisteren naar muziek, in het bijzonder luisteren naar muziek van Schönberg en Xenakis. Ik vind het zeer inspirerend en fascinerend om te ontdekken hoe anderen reageren, hoe anderen luisteren en hoe de kennismaking soms een diepe indruk kan achterlaten.
Momenteel werk ik aan een boek over luisteren.

Advertenties

Reacties

Een gedachte over “over mij

  1. Karin,
    Mooi, jouw beschrijving over professionele en persoonlijke ervaringen met luisteren. Tijdens en na je studie heb je noodgedwongen geleerd te luisteren naar je eigen lijf. Je bent steeds meer in staat op je eigen manier je professionele kwaliteiten als musicioloog te zoeken, uit te bouwen en te etaleren.
    Luisteren heeft zo wel een heel symbolische betekenis …..
    Coby

    Geplaatst door cobywijnen | 13 juni 2011, 12:42

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s