//
you're reading...
programmatoelichtingen

Debussy

Een maand voor hij aan zijn Première rhapsodie pour orchestre avec clarinette principale (1909/10) begint, zegt Debussy in een interview: “Mensen geven teveel aandacht aan methodes van compositie, aan formules en aan vakmanschap! Mensen kijken voor ideeën in zichzelf, terwijl ze deze buiten zichzelf zouden moeten zoeken. We geven niet voldoende aandacht aan de vele geluiden in de natuur om ons heen; we leggen ons oor niet te luister bij deze muziek die zo gevarieerd is, die de natuur ons schenkt… Dit is volgens mij de nieuwe weg [die de jonge componisten zouden moeten volgen].”

Eén van de bekendste werken van Debussy, La Mer (1903-05) voor orkest, bestaat uit drie delen die zeer tot de verbeelding sprekende titels dragen: De l’aube à midi sur la mer, Jeux de vagues en Dialogue du vent et de la mer. De titels roepen een herinnering op aan ontmoetingen met de zee, tijdens een wandeling over het strand, een boottocht, … Daar staand zie je en hoor je de zee. Het ritme van de golven, de kleur van de lucht en de zee, de geluiden van de wind en de overwaaiende wolken, ze zijn steeds in beweging. Het is deze muziek die Debussy wil componeren.
De rapsodie heeft geen verdere beschrijvende titel meegekregen zoals de meeste van zijn werken, maar de taal van de muziek is niet anders.

Begin 1909 wordt Debussy door Gabriel Fauré gevraagd zitting te nemen in de conseil supérieur van het conservatorium in Parijs. Debussy accepteert. Als lid van de raad heeft hij onder andere tot taak zitting te nemen in de jury bij de eindexamens. Debussy vindt de houtblazers van het conservatorium erg goed, zo schrijft hij in juli 1909 aan zijn uitgever. Wanneer hij voor het volgende jaar gevraagd wordt een eindexamenstuk te schrijven, neemt hij dat uiterst serieus. Zo ontstaan de Première rhapsodie en Petit pièce, beide voor klarinet en piano. Een tweede rapsodie voor saxofoon en orkest (begonnen in 1903, opnieuw ter hand genomen in 1911) is niet door hemzelf voltooid. De rapsodie draagt hij op aan Prosper Mimart (1859-1928), klarinetdocent aan het conservatorium. In juli 1910 beluistert hij als jurylid de elf klarinet eindexamenkandidaten die zijn stuk voordragen. Omdat het werk hem bevalt, orkestreert Debussy de rapsodie voor een uitgebreid orkest. De orkestratie wordt een jaar later uitgegeven.

____________________________________________

Claude Debussy (1862-1918)
Première rhapsodie pour orchestre avec clarinette principale (1909/10, orkestratie 1911)

Advertenties

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s

Advertenties
%d bloggers liken dit: